11 grudnia do sklepów muzycznych trafią dwa bezcenne dla fanów polskiej muzyki alternatywnej tytuły oraz interesująca nowość. To Kinsky „Copula Mundi” (reedycja albumu), Pancerne Rowery „Wolność” (archiwalne nagrania z lat 80′) oraz premierowy album grupy Szepty i Krzyki „Trzynaście Stanów Świadomości”.

Szepty i Krzyki - Trzynaście stanów świadomości

Zaczynamy od nowości. Nowy album formacji Szepty i Krzyki zatytułowany „Trzynaście Stanów Świadomości” (Requiem Records, 2015) został sfinansowany przez użytkowników portalu crowdfundingowego MegaTotal.pl. Płyty nie da się zaszufladkować – to połączenie wielu odmiennych gatunków. Znajdziemy w nim utwory post punkowe, spokojne ballady, czy dubstepowe dźwięki. Całość, która pozornie jest zbiorem skrajnie różnej muzyki, została scalona elektronicznym brzmieniem. „Trzynaście Stanów Świadomości” to nie tylko muzyka, ale przede wszystkim teksty. Jest to poezja autorstwa Artura Szuby pt. „Konfesłował”. Intrygująca, często kontrowersyjna i mroczna tematyka, której towarzyszą wyjątkowe fotografie.

Szepty i Krzyki. Foto: Krzysiek Mariański

Zespół powstał za sprawą płyty pod tym samym tytułem, którą w 2013 roku wydały wspólnie zaprzyjaźnione zespoły iNNi (Choszczno) oraz Projekt LR (Warszawa). O założeniu odrębnej formacji zdecydowano po koncercie z okazji premiery wspomnianego krążka, pod tytułem “Szepty i Krzyki”, notabene – również sfinansowanego przez MegaTotalnych fanów! Na płycie znajdują się również dwa covery klasyków polskiej nowej fali. Oto interpretacja “Białej chorągiewki”, jednego z najbardziej znanych utworów rzeszowskiej formacji 1984, która obchodzi właśnie trzydziestolecie swego istnienia.

Strona grupy na Facebooku

==

Kinsky – Copula Mundi (reedycja)

Kinsky - Copula Mundi (reedycja). Foto: Requiem Records

Album “Copula Mundi” został nagrany w listopadzie 1991 roku w studiu Gold Rock należącym do Roberta Brylewskiego. Skład, który zarejestrował album to: Paulus von Kinsky – wokal, Tony von Kinsky – gitara, wokal, Artur von Kinsky – gitara basowa, Czubek – perkusja. Kompaktowa reedycja albumu ukazała się jesienią tego roku nakładem Requiem Records. W skład wydawnictwa wchodzi między innymi książeczka z niepublikowanymi dotąd zdjęciami zespołu i archiwalnymi materiałami prasowymi. 25 listopada do sklepów trafi winylowa wersja albumu, którą wyda Antena Krzyku.

Kinsky. Foto: materiały prasowe zespołu

Kinsky rozwijając figury post rockowego modelu wykorzystuje nadal stylistykę gatunków ekstremalnych takich jak HC czy death metal. Jednocześnie nasyca kompozycje atmosferą przypominającą raczej muzykę współczesną niż rockową. Odważne sięganie po rozwiązania strukturalne i z drugiej strony free jazzowe rysuje bardzo szerokie spektrum form i rozwiązań.

Energia i subtelność przenikają się w unikatowy sposób tworząc niepowtarzalny konglomerat muzycznych emocji – od monumentalnych rozwiązań sonorycznych po subtelne gry ciszą i szmerami. Twórczość kwartetu jest trudna do jednoznacznego zdefiniowania, sam zespół stosuje określenie “muzyka spekulatywna”.

Strona grupy na Facebooku

==

Pancerne Rowery – Wolność

Pancerne Rower - Wolność

Legenda trójmiejskiej sceny alternatywnej przypomniała się boxem z archiwalnymi nagraniami zatytułowanym “Wolność”. Pancerne Rowery to grupa przyjaciół, która wymyślała i wykonywała utwory słowno–muzyczne w dwóch różnych konwencjach: punkowo–awangardowej, opartej na swobodnej improwizacji z wykorzystaniem klasycznych instrumentów muzycznych (fortepian, ksylofon, wiolonczela, waltornia, flet, trąbka itd.) oraz grungowej, łączącej hipisiarskie marzenia z wojowniczą agresją punka. Obie te konwencje posiadały wspólny mianownik – psychodelię.

Pancerne Rowery powstały wiosną 1981 roku w Gdyni. Ostatni koncert zespół zagrał na festiwalu w Jarocinie latem 1989 roku. Osiem lat istnienia „Pancernych Rowerów” można podzielić na dwa zasadnicze okresy stylistyczne: Okres I – 1981–1986 – punk–awangarda; Okres II – 1986–1989 – grunge (hippie–punk). Na dwupłytowym wydawnictwie “Wolność” znalazło się 25 utworów Pancernych Rowerów z lat 1981-1986. Lider grupy Roman Sebastyański: “Wszystkie nagrania pochodzą z mojego archiwum kilkunastu kaset magnetofonowych – niestety nie zawsze „matek”, ale raczej tych kilkukrotnie przegrywanych”.

Strona grupy na Facebooku

Źródło: materiały prasowe Cantaramusic.pl