W niedzielę 2 października w ramach programu STREFA Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski w Budynku Laboratorium w Warszawie rusza cykl koncertów, których kuratorami są Andrzej Załęski i Paweł Sky. Patronatem objął je Megatotal :)

Jesienny program koncertów STREFY w Budynku Laboratorium Centrum Sztuki Współczesnej szykuje się nad wyraz interesująco. Czego możemy się po nim spodziewać?

Andrzej Załęski: Łatwiej chyba powiedzieć czego nie możemy się spodziewać – muzyki komercyjnej.

Paweł Sky: Cokolwiek by to znaczyło :) Już w niedzielę, 2 października rozpoczynamy „STREFĘ jesiennych koncertów”. Podczas pięciu odsłon zaprezentujemy kilkunastu artystów z kraju i zagranicy.

2 października w ramach cyklu „STREFA MONOTYPE” zagranicznym gościem będzie Crank Sturgeon – działający od 1992 roku amerykański artysta, którego koncerty to „kabaret hałasu” z pogranicza muzyki noise z dużą dawką humoru. Udowadnia podczas nich tezę, że nie ma takiej rzeczy na świecie, na której by nie można było zagrać.

6 października zapraszamy na koncert zespołu DAS MOON, który będzie promował swój album „Electrocution”, wydany w maju 2011 przez Polskie Radio.

9 października zaprezentujemy artystów z nurtu progresywnej elektroniki – Wirackiego i C.H. District, którzy tworzą w Warszawie, a największe sukcesy odnoszą poza granicami kraju .

16 października odbędzie się Festiwal TRANS/WIZJE, podczas którego wystąpi czołówka przedstawicieli muzyki eksperymentalnej w Polsce: Suka Off, Hatii, Job Karma, Wolfram oraz Benicewicz. I w tym miejscu chciałbym podkreślić, że z muzyką eksperymentalną nie jest aż tak źle, jak by się mogło wydawać, ponieważ na festiwal nie ma już od dłuższego czasu biletów. Krótko mówiąc zainteresowanie jest.

22 listopada zakończymy “STREFĘ jesiennych koncertów” czwartą edycją cyklu „Strefa Monotype” i zaczniemy przygotowywać „STREFĘ zimowych koncertów”. Start białych szaleństw planujemy na 20 stycznia 2012.

Program prezentuje bardzo różnorodnych wykonawców, jednakże proponowana muzyka nie należy do najłatwiejszych. Czy cieszy się dużym zainteresowaniem? Kim są jej odbiorcy?

Andrzej Załęski: Generalnie w Polsce muzyka, którą można określić jako eksperymentalna, nie cieszy się się jakimś szczególnym zainteresowaniem, ale na szczęście ma swoich słuchaczy. Kim oni są? Myślę, że to też eksperymentatorzy.

Paweł Sky: Muzykę prezentowaną w Budynku Laboratorium można właśnie porównać do eksperymentów w laboratorium. Zapraszamy odbiorców do uczestniczenia w doświadczeniach. Czasem bardziej udanych, czasem mniej.

Ale nie wrażenia estetyczne w koncertach są najważniejsze, tylko wartości poznawcze. Obserwowanie, jak wielka może być wyobraźnia twórców i dokąd ich ona prowadzi… Obserwacja, wnioski i kolejne, dalsze eksperymenty na muzyce, w muzyce i wokół muzyki, to moim zdaniem najważniejsza rola koncertów w ramach Programu Strefy. Jednym słowem poszukiwanie…

Obecnie koncerty kojarzą się z rozrywką, my natomiast proponujemy bardziej edukację niż rozrywkę.

Wiemy już kogo i czego spodziewać się do końca listopada. Co dalej? Jak wyglądają plany na dalszą przyszłość?

Paweł Sky: Program Strefy chcemy podzielić na kwartalne okresy. Przed nami więc Strefa zimowych koncertów (styczeń-marzec 2012), podczas których będzie można usłyszeć m.in. poznański kolektyw audio-wizualny kakofoNIKT, otwocką Oranżadę promującą koncept album „Once Upon A Train”, stanowiący muzyczną ilustrację podróży przez dziesięć stacji kolejowych z Otwocka do Wawra (tzw. linię otwocką), Balanda DidjeridooDuo czyli mistrzów jednego z najstarszych instrumentów na świecie – didjeridoo, oraz moim zdaniem jeden z ciekawszych młodych zespołów z nurtu mocnego brzmienia, nad którym na pewno unosi się duch Johna Zorna – warszawski Merkabah.

Andrzej Załęski: Jest jeszcze kilku artystów z zagranicy, których chciałbym zaprosić do Zamku Ujazdowskiego, na przykład Pauline Oliveros, Chris Watson czy Pierre Bastien, zobaczymy, wiele zależy od pieniędzy.

To samo dotyczy polskich artystów: Piotra Kurka, Pawła Romańczuka, Asi Miny, Pawła Czepułkowskiego, Jacka Sienkiewicza, którzy mam nadzieję pojawią się w przyszłym roku ze swoimi nowymi projektami w Strefie.

Jakiego klucza używacie w doborze artystów, którzy prezentują się w ramach Programu STREFA?

Andrzej Załęski: Od 1993 roku w Programie Strefa w Zamku Ujazdowskim wystąpili tacy artyści jak: Kinsky, The Spaceheads, Fred Frith, Gogol Bordello (po raz pierwszy w Polsce), Otomo Yoshihide, Totart, Praffdata, Świetlicki, Podsiadło, artyści związani z pismem Brulion, Za siódmą górą, Teatr Akademia, Atman, artyści z Ukrainy, Uż jsme doma, Kaffe Matthews, Charles Hayward, Eugene Chadbourne, Etgar Keret, Tomasz Stańko, Drevo, Mouse on Mars, Zu, Zbigniew Libera, Igor Krenz, artyści ze stajni Mik.Music.!. Jacek Staniszewski, Wolfram i wielu wielu innych. Więc jaki jest klucz?

Paweł Sky: Staram się prezentować zespoły, które niezależnie od przypisanego mu gatunku są nowatorskie, intrygujące, krótko mówiąc wyjątkowe. Dla mnie liczy się potencjał i pomysł danego zespołu na muzykę. I czasem odnoszę wrażenie, że jestem zbyt popowy dla awangardy i zbyt awangardowy dla popu. Ale to dobrze.

Zawsze chcę swoimi propozycjami (kiedyś na Openerze, obecnie w CSW) skłaniać do zadawania pytań, zachęcać widzów do poszerzenia horyzontu postrzegania muzyki, niż dawać odpowiedzi jak ma wyglądać muzyka, czy zaspokajać gusta odbiorców.

W latach 90., jako z jeden pierwszych w Polsce, podczas Zielonego Festiwalu połączyłem koncerty punkowych zespołów z imprezą techno. Wtedy wzbudzało to kontrowersje. Dziś takie połączenia stylistyczne to norma.

Moją pierwszą inspiracją w dążeniu do eklektyczności w odbiorze muzyki były podróże po europejskich squatach, a także wizyty w Domu Komuny Otwock w Ponurzycy, gdzie podczas imprez jednocześnie występowały offowe teatry, ekipy fire-show, dj’e czy punkowe, etniczne i awangardowe zespoły. I nigdy nie można było być pewnym, co danego wieczoru zostanie zaprezentowane. Ożywcze i inspirujące doświadczenie.

I to jest piękne w muzyce, czy ogólnie w działalności artystycznej – wychodzenie poza schematy, poszukiwanie nowych środków wyrazu. Może się to stać również nawet w przypadku muzyki pop, czego pozytywnym przykładem jest DAS MOON. Dla mnie nie jest ważny gatunek, tylko idea.

Tutaj więcej do poczytania o poszczególnych wydarzeniach.

A stąd można ściągnąć program koncertów Strefy na jesień 2011 w wersji pdf (412 KB).

Strona Programu Strefa na stronie CSW Zamkek Ujazdowski.

Jeżeli chcesz otrzymywać newsletter z informacjami o koncertach Strefy wyślij maila na adres strefa_info@csw.art.pl i w tytule wiadomości wpisz TAK.